سوپاپ خودرو چیست و اجزای تشکیل دهنده آن

مجموعه سوپاپ خودرو چگونه کار میکند؟

مجموعه سوپاپ ها قسمت خیلی مهمی از خودرو هستند زیرا، بدون وجود سوپاپ ها موتور اصلا قابل  کار کردن نیست، چون این سوپاپ ها هستندکه هوا را به سر پیستون میرسانند و دود را خارج میکند، که این عمل شباهت زیادی به دم و بازدم انسان ها دارد.این سوپاپ ها توسط میلسوپاپ ها باز و بسته میشوند. تعداد میلسوپاپ  ها در خودرو دو عدد است که یکی سوپاپ هوا ،و دیگری سوپاپ دود را باز و بسته میکنند. میلسوپاپ ها به دلیل شکل خاصی که دارند باعث میشوند سوپاپ ها با نظم باز و بسته شوند، همچنین این میلسوپاپ ها بوسیله تسمه زنجیر  به میلنگ موتور متصل است، و قطعه بشدت مهمی است.

طرز کار انواع مجموعه های سوپاپ

موتور های جدید معمولا روی هر پیستون دو عدد سوپاپ هوا و دو عدد سوپاپ دود دارند،و در برخی موتور ها یک میلسوپاپ وجود دارد ، که باعث میشود هر سیلندردو عدد سوپاپ داشته باشد که به صورت خورجینی کار میکند. در موتور های جدید معمولی که دو میلسوپاپ دارند، معمولا میسلوپاپ ها بالای موتور قرار گرفته اند ، اما هشت سیلندر خورجینی میسوپاپ پایین و در وسط قرار گرفته ، برای همین میلسوپاپ با میله های بلند به سوپاپ وصل میشود. بعضی مواقع دیده اید که روی ماشین ها نوشته شده است،valve 16 به معنای شانزده سوپاپ یعنی یک موتور چهار سیلندر شانزده سوپاپ و در هر سیلندر چهار سوپاپ دو تا برای دود و دو تا برای هوا،همچنین به موتور های دو میل سوپاپ dohc نیز گفته میشود که مخفف DUAL OVERHEAD CAM است.

اجزای تشکیل دهنده مجموعه سوپاپ ها

سوپاپ ها

میلسوپاپ ها

میل لنگ

تسمه تایم

سر سیلندر

بلوک سیلندر

فنرسیلندر

شاتون

تسمه تایم

همانطور که گفتیم تسمه تایم از مهم ترین قطعه ها میباشد، و اگر میزان نباشد، هیچکدام از عملیات های سوپاپ به درستی انجام نمیگیرد. اکثر تسمه تایم های جدید یک سیستم جدید دارندکه به ان vvt-i گفته میشود.به معنی سامانه زمانبندی متغیر، که در داخل دنده میلسوپاپ یک حالتی وجود داره که قابل تغییره، این سیستم باعث میشه وقتی به موتور گاز بدید این سیستم تایمینگش رو تغییر بده و بندازتش جلوتر تا قدرت موتور بیشتر بشود.

ATKINSON CYCLE

تویوتا سیستم جدیدی اختراع کرده که هدفش کاهش مصرف بنزین به حداقل هست که تویوتا اسمش رو Atkinson efficiency گذاشته، کارکرد این سیستم به این شکل هست که وقتی سوپاپ هوا باز میشه و هوا رو میده به سیلندر و پیستون میخواد برگرده به بالا سوپاپ هوا بسته نمیشه، تا فشار سیلندر کمتر بشود و در نتیجه به سوخت کمتری نیاز داشته باشد.

منبع : khodrobarebrahimi.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع کلیک کنید