اهمیت سپر خودرو و جنس تشکیل دهنده آن

 اهمیت سپر خودرو و جنس تشکیل دهنده آن 

گاهی اوقات بعضی از قطعات خودرو برایمان عادی و بی تفاوت میشود درحدی  که به دلیل واقعیِ استفاده از آن در ساخت خودرو توجه خاصی نمی‌شود. اغلب در این مواقع فکر می‌کنیم که این قطعه باید باشد؛ اما به چه دلیل؟ سپر ماشین یکی از این قطعات به شمار می رود. اگر دقت کنید،  حتی در قدیمی‌ترین تصاویر  از ابتدایی‌ترین خودروهای تولید شده نیز قطعه‌ای همانند سپر در آن‌ها دیده میشود. اما  این سپر چرا این‌قدر مهم است که هیچ‌گاه حذف نمی‌شود؟ در ادامه مطلب به اهمیت سپر خودرو و جنس تشکیل دهنده آن  میپردازیم.

سپر از چه چیزی تشکیل شده است؟

همانطور که احتمالا تصور میکنید، اولین خودروهای تولیدی جنس سپرشان از فلز بود. و تاریخچه این نوع سپر ها به سال 1897 میلادی برمیگردد. جنس این فلز در آن سال های از فلز های مختلفی تشکیل میشد. اما خودرو ساز ها سعی داشتند تا این سپر را از چیزی بسازند که از وزن خودرو کاسته شود. حدودا صد سال بعد در سال 1968 اولین سپر پلاستیکی توسط جنرال موتورز تولید شد. فتنی است سپر های فلزی هر چند در استحکام نسبت به سپر های پلاستیکی بهتر عمل میکردند و اما وقتی ضربه به آن ها وارد میشد تا حدودی ضربه را به بدنه خودرو انتقال میدادند .که سپر های پلاستیکی در این بحث عملکرد بهتری داشتند.

نوع های مختلف سپر های امروزی

باتوجه به چیزهایی که درمورد جنس سپر گفتیم امروزه علاوه بر نوع طراحی، استفاده شدن مواد مختلف در ساخت سپر نیز دیده می‌شود. سپر خودرو به همین دلیل به نوع های مختلف تقسیم می‌شود:

  • سپر فایبرگلاس
  • سپر آبکاری شده
  • سپر پلاستیکی

قسمت های اصلی سپر خودرو

  • پیشانی: این قسمت در واقع بخش ظاهری سپر را تشکیل می‌دهد و اهمیتی در بخش ضربه‌گیری سپر ندارد.
  • جاذب: این بخش، در قسمت زیرین پیشانی جای میگیرد که جذب‌کننده اصلی ضربات وارد شده به شمار می رود. و ضربه های وارد شده به خودرو ، توسط این بخش جذب شده، و دفع میگردد.
  • تیر عرضی: جاذب سپر اگر نتواند به‌طور کامل مانع انتقال ضربه به بدنه شود و در این مرحله، تیر عرضی وارد کار میشود که بین سپر و بدنه قرار گرفته است و مانند یک تکیه‌گاه برای جاذب عمل می‌کند.

بخش های جدید سپر های امروزی

  • دفیوزر:هنگامی که خودرو با سرعت بالا در حال جرکت است، در قسمت پایین خودرو فشار هوای زیادی به وجود می آید. دیفیوزر قطعه‌ای است که زیر سپر قرار دارد و به جریان هوای زیر خودرو سرعت بیشتری می‌دهد.
  • توری هواکش: هواکشی که در نمای روبه‌روی خودرو جای میگیرد. و وظیفه خنک‌کاری سیستم رادیاتور،و جریان بهتر هوا به داخل سیستم‌های فنی و البته کاهش دمای موتور را به‌ عهده دارد.
  • چراغ مه شکن: این چراغ‌ها اغلب زیر، کنار یا روی خود سپر قرار دارند.
  • چراغ‌های اصلی: چراغ‌های اصلی به‌همراه اکثرا کنار یا در بالای سپر قرار میگیرند.

منبع: khodrobarebrahimi.com

1 دیدگاه دربارهٔ «اهمیت سپر خودرو و جنس تشکیل دهنده آن»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع کلیک کنید